کاتالوگ اولین بار سال 1498 (قرن بیستم) در ونیز طراحی و به چاپ رسید. که بصورت دستنویس و برای فروش تعدادی کتاب در نمایشگاه طراحی شده بود.
بعد از جنگ جهانی دوم و تنوع در تولیدات، تبلیغات جایگاه ویژهای گرفت بطوری که محصولات بدون تبلیغ از فروش قابل توجهی برخوردار نبودند.
و در آن زمان اطلاعیه ها و تراکتها بهتنهایی جوابگو نبودند.
در این بین کمپانیها برای ایجاد فروش بالاتر و سبقت گرفتن از رقبا بدنبال استفاده از شیوه های جدید شدند و بدین شکل دفترچه ها با تصاویر جذاب برای تبلیغ به چاپ رسید.
تبلیغ ریشه در زندگی اجتماعی انسانها دارد و از گذشته سعی بر آن بوده تولیدکننده یا فروشنده محصول خود را به خریدار معرفی کند و با بهترین معرفی میتواند مشتریان بیشتری جذب کند.
یکی از راههای تبلیغاتی کاتالوگ است.
کاتالوگ در واقع راهنمای جامعی است که بهصورت دفترچه یا کتابچه طراحی میشود و به آن کالانما هم گفته میشود و محصول یا خدمات سازمان یا شرکت یا کارخانه را به جامعه هدف معرفی میکند.
بایستی توجه داشت که هرچقدر طراحی کاتالوگ ارزان زیبا بوده و چینش و استانداردهای طراحی را رعایت کرده باشد میتوان کاتالوگی داشت که با دستهبندی دقیق و بجای عکس و شرح محصول یا خدمت تبلیغ را جذابتر و بهتر کرد.
مهمترین نکته و پیشنهاد در طراحی فولدر استفاده از رنگهای پنتون و ساختگی است، برای همین اگر برای مشتری ایرادی نداشته باشد با کمی هزینه بیشتر از چاپ چهار رنگ استفاده نکنید و طراحی را طوری انجام دهید که تنها از دو رنگ در آن استفاده شود.
نکته مهم دیگر در طراحی فولدر ها ابن است که تا حد امکان از تصویر استفاده نکنید و اگر هم مجبور هستید خیلی کم محدود باشد.
فولدرهایی با سبک طراحی فلت دیزاین که از ترکیب شکل های هندسی، لوگو و ترکیبات رنگی و حاصل طراحی با نرم افزارهای برداری است انتخاب بهتری هستند.
از نوشتن متن زیاد روی فولدرها خودداری کنید و فقط به یک شعار تبلیغاتی و لوگو اکتفا کنید.
داخل فولدر هم اگر لازم است فقط به یک آدرس و وب سایت اکتفا کنید.
فولدرهایی که مثل کاتالوگ با متن های تبلیغاتی شرکت شما پر شود، خیلی زود دور انداخته میشوند، ولی فولدرهای ساده و خلوت در کنار مشتری ماندگارتر اند.
تابلو فروشگاهی چیست ؟
طراحی تابلو فروشگاهی با هدف این است که تابلویی در سر درب مغازه نصب شود و برای معرفی نام برند به کار می رود. از این طریق می توان کسب و کار را به رهگذران ارائه داد. چاپ تابلو فروشگاهی با استفاده از متریال هایی مانند استیل، فلز، چوب ترموود، چلنیوم و پلاستیک تولید می شود.
بسیاری از رهگذاران از کنار تابلو های فروشگاهی عبور می کنند ولی روی آن ها تاثیری ندارد و از نظر آنان این تابلو ها بی محتوا می باشد. ولی اگر طراحی تابلو فروشگاهی ارزان با دقت و خلاقانه انجام شود به دلیل جذاب بودن محتواها ذهن خود را مشغول کرده و مخاطب رغبت می کند تا وارد فروشگاه شود. اگر هنگام چاپ تابلو فروشگاهی بخواهید از اطلاعات زیادی استفاده کنید باید آن را در محلی نصب کنید که رهگذران زمان بیشتری را صرف کنند تا مطالب را بخوانند.
قیمت چاپ تابلو فروشگاهی زمانی زیاد می شود که بخواهید تابلوی بزرگ تری را سفارش دهید و تولید کنید. بهتر است اگر قرار است تابلو سفارش دهید کمی اندازه ی آن را بزرگ تر انتخاب کنید تا بتوان به راحتی آن را طراحی کرد. اگر در طراحی تابلو فروشگاهی تعداد عکس ها و تصاویر زیاد باشد زمان زیادی را از مخاطب می گیرد تا بتواند تمام عکس ها را ببیند و این کار اشتباه است.
- ۰۰/۰۹/۲۴